Inspectie van het Onderwijs obs De Dorpsakker Herstelonderzoek Datum vaststelling: 25 november 2021 Samenvatting Bestuur: Stichting Zaan Primair Bestuursnummer: 41852 School: De Dorpsakker 18MG-C1 Totaal aantal leerlingen: ongeveer 200 (teldatum 1 oktober 2021) Wij hebben de kwaliteit van het onderwijs op De Dorpsakker in november 2019 als Zeer zwak beoordeeld, omdat wij ernstige tekortkomingen hebben vastgesteld in het onderwijsleerproces, de resultaten en de kwaliteitszorg. In maart 2021 hebben we een herstelonderzoek gedaan en geconstateerd dat de kwaliteit van het onderwijs niet langer Zeer Zwak was, maar Onvoldoende. De school liet verbeteringen zien, maar de standaard Didactisch handelen was nog Onvoldoende. Wij beoordelen de kwaliteit van het onderwijs nu als Voldoende en niet meer als Onvoldoende. Wat gaat goed? Wij beoordelen alle onderzochte standaarden met een Voldoende. De school voldoet aan de basiskwaliteit. Wat kan beter? De kwaliteit van het onderwijs op De Dorpsakker is de afgelopen tien jaar meerdere malen langdurig onvoldoende geweest. Het is cruciaal voor de leerlingen van De Dorpsakker dat deze situatie zich niet herhaalt en dat de school veel aandacht bljift besteden aan duurzame kwaliteitsverbetering. School en bestuur zijn zich hier overigens terdege van bewust. Wat moet beter? Wij hebben geen onderdelen gezien die vanuit wettelijk oogpunt vragen om directe verbetering. Vervolg De school staat niet langer onder intensief toezicht en valt weer onder het reguliere toezicht. Inhoudsopgave 1. Opzet van het herstelonderzoek 4 2. Conclusie en vervolg 6 3. Resultaten herstelonderzoek 7 4. Reactie van het bestuur 9 1 . Opzet van het herstelonderzoek De Inspectie van het Onderwijs heeft op 16 november 2021 een herstelonderzoek uitgevoerd naar aanleiding van het oordeel Onvoldoende in maart 2021. Werkwijze Wij vormen onze oordelen door de onderwijspraktijk van de school te toetsen aan de standaarden uit het Onderzoekskader 2021 primair onderwijs. De standaarden die bij het vorige onderzoek Voldoende zijn beoordeeld, verifiëren we alleen. De tabel hieronder geeft weer welke standaarden we hebben beoordeeld tijdens dit onderzoek. Standaard onderzocht OP Onderwijsproces OP1 Aanbod OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding ● OP3 Pedagogisch-didactisch handelen ● OP4 Onderwijstijd OP6 Afsluiting VS Veiligheid en Schoolklimaat VS1 Veiligheid ● VS2 Schoolklimaat OR Onderwijsresultaten OR1 Resultaten OR2 Sociale en maatschappelijke competenties SKA Sturen, Kwaliteitszorg en ambitie SKA1 Visie, ambities en doelen ● SKA2 Uitvoering en kwaliteitscultuur SKA3 Evaluatie, verantwoording en dialoog Onderzoeksactiviteiten Het onderzoek bestond uit de volgende activiteiten. We hebben documenten geanalyseerd en we hebben lessen bezocht met observanten van de school. Daarnaast hebben we gesprekken gevoerd met leerlingen, leraren, de directie en de intern begeleider. Aan het einde van de onderzoeksdag hebben we onze bevindingen en oordelen besproken met de directie, in aanwezigheid van het bestuur en een afvaardiging van de leraren. Signalen In de voorbereiding van ieder onderzoek kijken we altijd naar eventuele signalen die bij de inspectie zijn binnengekomen. Soms heeft dat gevolgen voor de uitvoering van het onderzoek. Er zijn geen signalen over De Dorpsakker bij ons binnengekomen die opvolging vereisen. Leeswijzer In hoofdstuk 2 staan de oordelen, de conclusie en het vervolgtoezicht. Hoofdstuk 3 gaat verder in op de resultaten van het onderzoek op de onderzochte standaarden. In hoofdstuk 4 is de reactie van het bestuur op het onderzoek en het rapport opgenomen. 2 . Conclusie en vervolg In dit hoofdstuk geven we de oordelen en de conclusie weer van het herstelonderzoek bij De Dorpsakker. Conclusie De kwaliteit van het onderwijs op De Dorpsakker beoordelen we als Voldoende. De school heeft aan de hand van een effectief, goed geprioriteerd verbeterplan op planmatige wijze gewerkt aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Er is vooral stevig ingegrepen in het zicht van de leraren op de ontwikkeling van de leerlingen en in het pedagogisch-didactisch handelen. De school heeft goed zicht op de eigen sterke punten en verbeterpunten. Aangezien de school een verleden kent van terugkerende onvoldoende onderwijskwaliteit is het extra van belang dat de school de ingezette ontwikkeling vasthoudt en verbeteringen duurzaam borgt. 3 . Resultaten herstelonderzoek In dit hoofdstuk geven wij per kwaliteitsgebied de oordelen en de resultaten van het onderzoek bij De Dorpsakker. 3.1. Onderwijsproces Het zicht op de ontwikkeling van de leerlingen is voldoende Tijdens het herstelonderzoek in maart 2021 hebben wij de standaard Zicht op ontwikkeling (nu: Zicht op ontwikkeling en begeleiding) met een Voldoende beoordeeld. Wij hebben geen contra-indicaties voor dit oordeel aangetroffen en nemen het daarom over. Het pedagogisch-didactisch handelen voldoet ruim aan de basiskwaliteit Wij beoordelen de standaard pedagogisch-didactisch handelen met een Voldoende omdat wij schoolbreed lessen hebben gezien die de leerlingen in staat stellen om te leren en zich te ontwikkelen. Samen met observanten van de school hebben wij het pedagogisch- didactisch handelen waargenomen. Wij zagen lessen waarin duidelijk is terug te zien dat de leraren gezamenlijk scholing hebben gevolgd om de kwaliteit van de instructie en de afstemming te verbeteren. Wij zien doelgerichte lessen met een heldere instructie, een duidelijke structuur en effectieve afstemming. De leerlingen zijn betrokken bij de lessen en actief aan het werk door de afwisselende werkvormen die de leraren inzetten. Onderdelen waar het team nog aan kan werken zijn het inrichten van een rijke leeromgeving en meer afstemming van het aanbod en de instructie op meer- en hoogbegaafde leerlingen. 3.2. Veiligheid en schoolklimaat Tijdens het herstelonderzoek in maart 2021 hebben wij de standaard Veiligheid met een Voldoende beoordeeld. Wij hebben geen contra- indicaties voor dit oordeel aangetroffen en nemen het daarom over. 3.3. Sturen, kwaliteitszorg en ambitie Tijdens het herstelonderzoek in maart 2021 hebben wij de standaard Kwaliteitszorg (nu Visie, ambities en doelen) met een Voldoende beoordeeld. Wij hebben geen contra-indicaties voor dit oordeel aangetroffen en nemen het daarom over. 4 . Reactie van het bestuur Hieronder geeft het bestuur aan op welke wijze het de bevindingen uit het onderzoek betrekt bij de verdere ontwikkeling van de onderwijskwaliteit: Het college van bestuur van Zaan primair kan akkoord gaan met de in het rapport beschreven bevindingen van de inspectie van onderwijs. De gemelde conclusies zijn conform de mondelinge terugkoppeling die wij kregen na afloop van het inspectiebezoek op de Dorpsakker. Wij bedanken de inspectie voor de goede samenwerking en gaan aan de slag met de aanbevelingen. We gaan ervoor zorgen dat de school in ieder geval op voldoende niveau blijft maar onze ambitie is om de Dorpsakker op het predicaat – goed- te krijgen. Inspectie van het Onderwijs Postbus 2730, 3500 GS Utrecht T-algemeen 088 6696000 T-loket (voor vragen) 088 6696060